Vores børnesyn

I Eventyrhuset har vi fokus på Genkendelighed, ro og tryghed.

Vi bruger ICDP i vores tilgang til børnene, og vægter relationer højt, da det er med til at styrke barnet selvværd og selvtillid.
Vi laver aktiviteter i små grupper, både stuevis og på tværs af stuerne. Det pædagogiske personale er nærværende i relationen til barnet og vi bestræber os på at alt aktivitet foregår i børnehøjde. Relationen er afgørende for barnets trivsel og udvikling. Igennem relationerne styrker vi barnets selvværd, selvtillid og styrker deres følelse af at være en del af fælleskabet omkring dem.

Vi har stor fokus på selvhjulpenhed. Børnene skal gøre det de selv kan, dette styrker børnene selvværd og selvhjulpenhed. vi arbejder med selvhjulpenhed over hele dagen, f.eks når børnene selv kravler op og ned af stole og puslebord, øver sig i at tage tøj af og på, er deltagende under måltidet mm.

Vi er meget opmærksomme på at være gode rollemodeller for børnene, dette ses i vores verbale og nonverbale kommunikation og udtryk.